Dag 12, VENETIË

Vanochtend een uitgebreid ontbijt in het hotel wat bij de (kleine) camping hoort. Croissants, warme broodjes, fruit, koffie, fris, yoghurt, cake. We nemen alles. En er gaat ook ongezien wat mee in een tas....
voor onderweg.
Desondanks gaan we na het afbreken van de tent eerst naar een super mercado. Het fietsen in de warmte vergt veel vocht. We kopen een paar flessen en blikken en gaan op pad. We dachten vooraf dat deze laatste etappe niet veel te bieden zou hebben. Maar dat blijkt mee te vallen. Ook vandaag weer veel fietspaden genomen. Dankzij de superapp Komoot komen we op deze mooie wegen en paden. Met een ouderwetse wegenkaart zouden we deze paden nooit gevonden hebben.
Ook vandaag regelmatig afstappen om kort te rusten, te eten en te drinken. Omdat het goed smaakt ook maar weer een lokaal cafeetje opzoeken voor onze cappuccino. Het is in die kleine dorpjes een stuk goedkoper dan in de toeristische streken. Voor 2,50 krijgen we 2 kopjes koffie. Met koekjes....
Dichter bij Venetië is er ook steeds meer industrie. We moeten onder een spoorbaan door, maar dat kan alleen via steile trappen. Er ligt wel een gootje over de trappen waarop de fietswielen passen. Maar die ligt helemaal tegen de kant en met onze brede fietstassen past dat niet. Met vereende krachten lukt het met moeite de zware fietsen door deze hindernis te krijgen.
We komen steeds dichter bij ons einddoel, maar zien nog steeds geen water. Na nog 5 bochten zien we een haventje met grote schepen. Daarna komt de brug in zicht. Een lange brug van 4 km...... en dan rijden we de stad binnen. Meteen worden we tegen gehouden door agenten met het verzoek om af te stappen, om te keren, te stoppen en niet verder te gaan. In het Italiaans natuurlijk. Voor fietsers en fietsen is Venetië streng verboden. Er wordt op borden gewaarschuwd dat zelfs lopen met de fiets aan de hand een bekeuring van 100 Euro gaat kosten.
We laten ons niet afschrikken en natuurlijk maken we foto's van het verste punt van onze reis. We hebben het gehaald!

Het was een fantastisch avontuur. Veel gezien, prachtige route. Het is niet te zeģgen wat het mooiste fietspad was: langs de Rijn, door Keulen, door Memmingen, langs de Esch en Glurns, de Reschenpas, langs de Brenta in Valsugana. Allemaal erg mooi.
We hebben mooie herinneringen aan deze reis.